Jag och Daniel har under ett par år konverserat så gott som dagligen om diverse konstnärliga projekt. En del av dessa har också slutförts, men den ursprungliga planen – att jag skulle förflytta arslet till Gotland – har ännu inte skett. Förrän nu alltså.

Extra intressant är det att arbeta tillsammans för att se vart en specifik idé letar sig nånstans. Jag och Daniel skulle porträttera varandra i olja var det tänkt, men efter att vi bläddrat igenom diverse grafik så skulle porträttet definitivt hamna på plåt, med en ordentlig skiss som underlag. Helt enligt skolboken. Min till vänster, Daniels till höger. Klicka för större bild.

Jag ville ha ett porträtt framifrån. Simpelt och direkt, ingen energi över till bakgrund eller kroppshydda, inte i skissen. Sitter fejjan? Jepp, bra. Daniel å sin sida är mer orienterad i detaljarbetet. En intressant skillnad oss emellan, livligt teoriserad in på småtimmarna. Jag var inte inte nöjd med armens position och ändrade detta med en lite mer framåtlutande hållning, och även Daniel ändrade styrkan på bakgrunden i första upplagan av sin etsning. Dessa plåtar är första provtrycket, fler versioner kommer säkerligen dyka upp senare:

Med tanke på att de plåtar jag etsat kan räknas på en hand, och antalet porträtteringar i detta format kan räknas på en icke befintlig hand, får väl resultat sägas vara gott. Det är inte lätt att tänka omvänt. Dels är strecken som sätts i plåten ljusa mot mörk bakgrund, dels kommer det färdiga bladet att visa det spegelvända resultatet.

Energinivån var hög när resan pekade hemåtledes. En ny tripp är alltså inte flera år bort antar jag. Och jag rekommenderar verkligen, verkligen Gotland.

Daniels ateljé

En annan del av gården på Gotland (jag bodde i en gäststuga bakom ateljén)

Daniel granskar ett av de grafiska blad vi tryckte fram

